(Källa www.thechalkboardmag.com)

Nästa gång du blir sugen på socker eller kaloribomber, överväg någon av de här uppgraderade alternativen istället!

DU ÄR STRESSAD PÅ JOBBET; hann inte äta någon vettig lunch, du går igenom en tuff period, det är den där tiden på månaden igen... Vi har alla dagar då crawings för skräpmat är lite större än vanligt. Det är helt ok, vi kan inte alltid hålla en perfekt diet. Men man kan ändå göra ett smartare val när andan faller på och välja något mindre processerat och som innehåller färre tillsatser. 

Att känna sug efter något bottnar oftast i ett urgammal belöningssystem som hjärnan skickar ut i form av sockerkickar när den förses med bränsle: glucos och snabba kolhydrater. Problemet idag är att vi har för stor tillgång till socker och att produkter med stort sockerinnehåll ofta också innehåller många ohälsosamma tillsatser. Det bästa är att ducka för sockersuget när det faller på och inte låta sig luras. Vänta en stund så brukar det går över. Men om du absolut inte kan motstå frestelsen, överväg några av de lite nyttigare alternativen nedan. Din kropp kommer tacka dig!

 Bild från Pinterest

Bild från Pinterest

  1. POTATISCHIPS MOT GRÖNSAKSCHIPS - Byt raffinerad olja, transfett, stärkelse och salt mot torkade grönsakschips (helst som du gjort själv).

  2. POMMES MOT SÖTPOTATISPOMMES - Uppgradera dina chips till A-vitamin och fiberrika sötpotatis pommes. 

  3. LÄSK MOT KOMBUCHA - Är man ute efter en söt lite frissig dryck så är Kombucha ett alternativ. Bubblorna skapas naturligt av jästkulturen och bakterierna (vilka också kan förbättre och stabulisera matstmältningen, stärka immunförsvaret och tom hjälpa till att balanera blodsockret). Det finns drycker med stor variation av frukt och kryddor som tom nästan smakar som traditionell läsk.  

  4. CHOKLADGODIS MOT UPPGRADERAD CHOKLAD - Försök välj choklad med högt kakaoinnerhåll och så få tillsatser som möjligt. Se gärna till att den är Fair Trade också.   

  5. MIKROUGNS POPCORN MOT POPCORN I KASTRULL - Gör popcorn i kastrullen istället så slipper du laga dem i en tvivelaktig påse och få i dig ohälsosamma oljor, artificiella smaker och konserveringsmedel. 

  6. VIT PASTA MOT BÖNPASTA - Idag finns många goda alternativ till vanlig vit pasta (som inte innehåller så mycket näring). Prova fettucini gjord på sojabönor eller fusilli gjord på ekologiska kikärtor som är laddade med protein och fiber och innehåller mindre kolhydrater.

  7. SPORTDRYCK MOT KOKOSVATTEN - Sportdrycker innehåller ofta lika mycket socker som en läsk, färgämnen och artificiella smaker. Rå kokosnötvatten är ett sött och mycket bättre alternativ. Det är den bästa naturliga källan till elektrolyter. Viktigt dock att göra en kvalitetskontroll, köp färsk och icke processad istället för en pastöriserad hyllvariant.  

  8. YOGHURTGLASS MOT ACAI BOWLS - Välj en acai bowl istället för en yoghurtglass som många gånger är laddade med sötningsmedel, konserveringsmedel och dåliga oljor. 

Läs mer här!